Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Hodně dlouhá historie Francouzů KLONE se v podstatě nese v duchu budování specifického výrazu, pro který dnes běžně používáme pojem post metal. Minimálně od svého druhého alba "All Seeing Eye" skupina zkoušela experimentovat jak se základovým metalovým výrazivem, tak s dalšími vlivy třeba ve formě využívání dechových nástrojů či samplů. Specifický přístup pak skupina postupně nalezla ve specificky melancholické melodice, kterou povýšila na základní prvek a podřídila jí i celkovou kompozici a produkci skladeb. Aktuální KLONE jsou díky tomu více melodicky "hladcí" a oproti minulosti se tolik nepyšní ostrými riffy a změnami temp, které dříve občasně mohly svou lehce progresivní příchutí svádět i k porovnávání s Pattonovými FAITH NO MORE. Yann Ligner navíc již zcela opustil mnohotvárnost svého vokálního projevu a plně se soustředil pouze na přívětivě melodické polohy. Absence hrubých, ostřejších nebo i jen vypjatějších hlasových partů je jedním z prvků, proč na mě album "Meanwhile" při prvním poslechu zapůsobilo celkem chladně až nezáživně.
Francouzi se uzavřeli do své vize a možná až křečovitě se drží šablony, kterou sice vycizelovali k velmi pěkné a funkční podobě, nicméně jako by se báli z ní vybočovat. Jejich projev se omezil na svérázný atmosférický prog post metal, který si hraje s náladami a většinou jemně stavěnými kompozicemi. Ani dechové nástroje, které ke KLONE neodmyslitelně patří po celou jejich historii, nějak nestačí na větší vyburcování. Výrazněji se totiž prosazují pouze v úvodu "Blink of an Eye". Na zbytku alba se nesměle schovávají v pozadí, což je celkem škoda, neboť tento oživující prvek desce jednoznačně chybí.
Album je vlastně takovou kolekcí rock/metalových balad, ze kterých vybočuje jen riffující důraz "Disobedience" a občasné silovější výbuchy agrese (třeba v úvodní "Within Reach"). Jinak se deska nese převážně v klidném a bohužel i stále podobném tempu, což je asi hlavní slabinou a jako celek uzavírá nahrávku do zdánlivé pocitové jednotvárnosti. Z výše popsaného by se mohlo zdát, že KLONE neobstáli a utopili se ve své uzavřenosti. Jenže při vnímání jednotlivých skladeb se najednou vynořují velmi chytře stavěné aranže prošpikované příjemnými melodiemi. Jednotlivě skladby fungují výborně a v každé se nakonec najde nějaký osobitý prvek, ať už jsou to zmíněné dechové party v "Blink of an Eye" nebo silný příklon ke grunge melodice v "Bystander". Chvílemi zde vokální styl připomene Eddie Veddera z PEARL JAM, takže úplně čekám, že se ozve známé "Jeremy spoke in".
"Meanwhile" je kolekce výborných skladeb, která ze zmíněných důvodů již tolik nefunguje jako celek. KLONE jsou zde asi příliš krotcí, možná to chtělo alespoň jednou vybočit z osvědčených kolejí a trochu si zaexperimentovat, vždyť v minulosti to těmto Francouzům celkem šlo. I předchozí album "Le Grand Voyage" bylo v tomto ohledu pestřejší.
Kolekce výborných skladeb atmosférického prog post metalu, která ale jako celek tak úplně nefunguje. Chtělo to víc pestrosti a nějaký ten experiment, což by Francouzi s ohledem na svou minulost měli umět.
1. Within Reach
2. Blink Of An Eye
3. Bystander
[video] 4. Scarcity
5. Elusive
6. Apnea
7. The Unknown
8. Night And Day
9. Disobedience
10. Meanwhile
Diskografie
Meanwhile (2023) Le Grand Voyage (2019) Here Comes The Sun (2015) The Eye of Needle (EP) (2012) The Dreamer's Hideaway (2012) Black Days (2010) All Seeing Eye (2008) High Blood Pressure (EP) (2004) Duplicate (2003)
DALŠÍ INFORMACE
Datum vydání: Pátek, 10. února 2023 Vydavatel: Kscope
Atmosférický prog s napětím, tak nějak bych popsal album "Meanwhile". Většinou lehké tempo, ale o to působivější nálady. Ukolébavky, jež se mění v dunivé výbuchy bolesti. Svérázná hudba, které chybí trocha větší pestrosti.
Posledný koncert zásadnej kapely. Silná finálna zostava s Frantom Štormom a Silenthellom, rytmikou ex-AVENGER a Petrom "Blackoshom" Hošekom, robustný "best of" playlist a poctivé balenie = poctivý rozlúčkový artefakt. Len ten zvuk mohol byť priebojnejší.
Byli u rozmachu švédského melodického deathu a nahráli dvě alba. To druhé však nevydali, mezitím se rozutekli do jiných skupin. Po třiceti letech se dali znovu do kupy, a kromě nového materiálu vydávají i ono druhé album. Pěkná exkurze do devadesátých let
V rámci žánru celkem unikátní deska s výraznou basou, která k sobě váže epileptické rozervané screamo, epické post-hardcorové pasáže a syntezátorové linky. Italům z Ligurie se povedlo navázat na dřevní klasiku a přidat něco svého.
Přes veškerou maskovanou a krvavou image předvádí obrození MUSHROOMHEAD především tradičnější hardrock/metalovou klasiku. Občas se v riffech, řevu a osobité melodice objeví připomenutí, že skupina měla kdysi své specifické kouzlo, ale to už je dnes pryč.
Hudba téhle party z Manchesteru je ukázkou klasické stoner doom školy a jako posluchač balancuji na vážkách, zda už je to příliš klišé, nebo stále ještě dostatečně zajímavé. Ale odkazy na sabbatovské vlivy celkem fungují, takže snad dobrý.
Jak dí kolega Noisy. Velmi slušná deska, zdařile zlámaná skládanka ULCERATE a GORGUTS postavená však na tučnějších a brutálnějších základech. Těžký poslech, je to jako když chcete vylézt osmičkovou cestu a máte k dispozici tak třetinu použitelných chytů.
Zásadní milník švédských black/death metalových dějin. Druhé album SACRAMENTUM z roku 1997 se dočkalo renovace fasády. Dan Swanö odvedl vynikající práci, "The Coming Of Chaos" důkladně vyčistil, devadesátkový "spirit" však zachoval. Má radost nezná mezí.